Οι δραστηριότητες του Εργαστηρίου στην περιοχή αυτή εστιάζονται στον σχεδιασμό και στην αξιολόγηση της Εμπειρίας Χρήστη (User Experience – UX), ούτως ώστε να διασφαλιστεί ότι τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που αναπτύσσονται από το Εργαστήριο είναι εύχρηστα και παρέχουν μια Εμπειρία Χρήστη υψηλής ποιότητας. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύσσονται καινοτόμες μεθοδολογίες, τεχνικές και εργαλεία για την υποστήριξη και τη διευκόλυνση του σχεδιασμού και της αξιολόγησης της Εμπειρίας Χρήστη, ενώ παράλληλα παρέχονται σχετικές συμβουλευτικές υπηρεσίες προς τρίτους, σε όλες τις φάσεις του κύκλου ανάπτυξης διαδραστικών εφαρμογών και υπηρεσιών.
Ακολουθώντας το πρότυπο ISO 9241-210:2019 για την Ανθρωποκεντρική Σχεδίαση, το Εργαστήριο υποστηρίζει τις δραστηριότητες της συλλογής απαιτήσεων χρηστών και ανάλυσης του περιβάλλοντος χρήσης, καθώς και του σχεδιασμού και της αξιολόγησης της Εμπειρίας Χρήστη, με τη συμμετοχή τόσο εμπειρογνωμόνων όσο και τελικών χρηστών. Οι δραστηριότητες αυτές υλοποιούνται με την εφαρμογή ποικίλων μεθόδων έρευνας και ανάλυσης, καθώς και πολύπλευρων σχεδιαστικών προσεγγίσεων, όπως οπτικό σχεδιασμό, σχεδιασμό αλληλεπίδρασης, σχεδιασμό αρχιτεκτονικής πληροφοριών και βιομηχανικό σχεδιασμό, καθώς και μεθόδων αξιολόγησης κατάλληλων για τα διαφορετικά είδη πρωτοτύπων και διαδραστικών συστημάτων. Ταυτόχρονα, στοχεύοντας στην ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών ικανών να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή Εμπειρία Χρήστη, εφαρμόζονται καταξιωμένες αλλά και σύγχρονες σχεδιαστικές προσεγγίσεις όπως: Ανθρωποκεντρική Σχεδίαση (User-Centered Design), «Συμμετοχική σχεδίαση» (Participatory Design), «Συν-σχεδίαση» (Co-Design), «Ανοιχτή Καινοτομία» (Open Innovation) κ.α., οι οποίες υπαγορεύουν τη συνεχή και ενεργή συμμετοχή των τελικών χρηστών σε όλο το φάσμα των εργασιών σχεδίασης και ανάπτυξης.
Στο Εργαστήριο λειτουργεί υποδομή Αξιολόγησης Εμπειρίας Χρήστη, η οποία υποστηρίζει τη διεξαγωγή μελετών με τελικούς χρήστες, για ποικίλες εφαρμογές, υπηρεσίες και πλατφόρμες (π.χ. υπολογιστές, υποστηρικτικές τεχνολογίες, κινητές συσκευές, συστήματα εκτεταμένης πραγματικότητας, συστήματα τεχνολογιών διάχυτης νοημοσύνης). Η συγκεκριμένη υποδομή λειτουργεί από το 1998, έχει συσταθεί σύμφωνα με διεθνώς καθιερωμένες κατευθυντήριες γραμμές και καλές πρακτικές και είναι μοναδική στο είδος της στην Ελλάδα. Είναι πλήρως διαμορφώσιμη, με εξειδικευμένο εξοπλισμό, κατάλληλη για τη μελέτη των ποικίλων διαστάσεων προσβασιμότητας και Εμπειρίας Χρήστη που προκύπτουν κατά την αλληλεπίδραση με διάφορες εφαρμογές λογισμικού και διαδραστικά τεχνολογικά προϊόντα.
User Experience Evaluation Framework for Intelligent Environments (2017): A conceptual and methodological framework, describing attributes that should be evaluated for Ambient Intelligence environments, as well as for systems and applications in AmI environments. The framework provides concrete metrics, and specifies the methods that should be employed for their evaluation.https://doi.org/10.3390/technologies9020041
UXAmI Observer (2017): UXAmI Observer is a tool that facilitates the process of reviewing and analyzing data from user-based experiments in intelligent environments and simulation spaces. The tool provides automated measurements of users’ interactive behavior, eliminating the need for extensive recording and notetaking from the evaluation observers. Furthermore, it provides insights and statistics of the overall user experience, while it supports various user-based experiment types, from task-based to in-situ, and long-term real usage.https://doi.org/10.1007/978-3-030-01054-6_94
UXAmI Inspector (2017): UXAmI Inspector aims to facilitate evaluators in carrying out expert-based reviews for systems and applications in intelligent environments. Based on crowdsourcing, the tool retrieves guidelines relevant for a specific system or application that will be evaluated. The knowledge acquired through crowdsourcing is an effective approach towards addressing the inherent complexity of guidelines-based evaluation of AmI environments. Furthermore, the tool provides assistive facilities to evaluators for identifying their evaluation target(s) within an AmI environment, and actually carrying out the review process, involving multiple experts.
MockArt (2017): A management system for the creation of interactive UI prototypes and their use in user-based evaluation experiments (e.g. scenarios, AB testing). It constitutes a web-based platform that: (i) simplifies management of UI designs (e.g. correlations of screens and system requirements, version control), (ii) enables the creation of interactive online prototypes and (iii) supports the entire workflow of expert-based evaluation experiments: preparation, execution, consolidation of comments from individual reviewers, analysis of results and dissemination of findings.
Mockups Commenter (2017): A web application for collecting feedback from users on interactive prototypes.
Rewarding schemes for User-Generated Video Online Communities (2017): A gamification rewarding mechanism in order to motivate users towards knowledge sharing, encourage active engagement, and foster high quality contributions.https://doi.org/10.5281/zenodo.834200
Multimodal Interaction In the Intelligent Living Room (2017): A suite of input/output channels that enable interaction even when a user’s primary channel is occupied, unavailable or non-existent, including:
https://doi.org/10.3390/s19225011https://doi.org/10.1145/3197768.3201548
InPrinted Framework (2017): InPrinted constitutes a framework supporting printed matter augmentation and user interaction with Ambient Intelligence (AmI) technologies in Smart Environments. The framework provides: (a) an open architecture enabling integration of new types of technologies for information acquisition and provision (b) independency of the development technologies for the applications (c) an extensible ontology based reference model for printed matter, as well as context-awareness mechanisms (d) implementation of printed matter augmentation mechanisms in the environment (e) support for multimodal natural interaction with printed matter in smart environments.https://doi.org/10.1007/s11042-018-7088-9
PaaSage (2014): Design of a novel social networking platform for professionals targeting the community of DevOps engineers. The network combines community knowledge with information from two repositories, Chef Supermarket and the CAMEL repository of application models and executions, to improve the configuration, deployment, and optimization of distributed multi-cloud applications, tasks of major interest to cloud deployment specialists. The design of the professional network applied best practices aiming to support the creation of a vigorous community, to allow users to retrieve timely and appropriate information and to carry out actions in a small number of steps.https://doi.org/10.1186/s13174-015-0033-5