Η δημιουργία Καινοτόμων ψηφιακών εργαλείων για τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα στα σχολεία αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο του χρηματοδοτούμενου προγράμματος “DIVERSITY IN STEAM (STEAMDIVE)” από το Erasmus+, που ξεκίνησε στις 30 Δεκεμβρίου 2022, και πραγματοποίησε την εναρκτήρια συνάντησή του στις 9 και 10 Φεβρουαρίου 2023. Το STEAMDIVE αποτελεί ένα νέο πρωτοποριακό έργο το οποίο, μέσα από δομημένα εργαστήρια, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της βιωματικής εκπαίδευσης αλλά και άλλα ψηφιακά εργαλεία, θα βοηθά τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διαφορετικότητας και να προωθήσουν την ομαλή ενσωμάτωση/συνύπαρξη στο σχολικό περιβάλλον.
Το διδακτικό υλικό θα αναπτυχθεί βασισμένο κυρίως στο εκπαιδευτικό πλαίσιο του STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) με απώτερο στόχο όμως την κοινωνική ενσωμάτωση και τη διαφορετικότητα, ώστε να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα για τους τελικούς χρήστες, τους μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί θα δημιουργήσουν το Εκπαιδευτικό Υλικό και τις δράσεις για τα εργαστήρια, τα οποία θα είναι εμπλουτισμένα με επιστημονικές γνώσεις, καλλιτεχνικές δράσεις και ψηφιακά εργαλεία. Τα ψηφιακά εργαλεία θα βασίζονται στις ίδιες εκπαιδευτικές κατευθυντήριες γραμμές, έτσι ώστε οι μαθητές να μαθαίνουν και να κατανοούν τη διαφορετικότητα και την κοινωνική ενσωμάτωση μέσω παιχνιδοποιημένης μάθησης.
Το έργο στον πυρήνα του είναι σχεδιασμένο ως μια καινοτόμος και δημιουργική εκπαιδευτική μέθοδος με σκοπό την κοινωνική ένταξη με τη χρήση της τεχνολογίας, της επιστήμης και των τεχνών. Συνδυάζει διαφορετικές μεθόδους διδασκαλίας, όπως το εκπαιδευτικό πλαίσιο STEAM, τη βιωματική μέθοδο και την εκπαίδευση μέσα από την Τέχνη, προκειμένου να αναδείξει τη διαφορετικότητα. Χρησιμοποιεί επίσης τεχνολογία αιχμής (όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη για τρισδιάστατη αναπαράσταση προσώπου και φωτορεαλιστική βίντεο-σύνθεση προσώπου) σε συνδυασμό με την επιστήμη και τα μαθηματικά. Τα εξαιρετικά καινοτόμα χαρακτηριστικά του βασίζονται στον μοναδικό συνδυασμό Επιστήμης, Δημιουργικότητας, Τέχνης, Ψηφιοποίησης και Κοινωνικής ευαισθητοποίησης, καθώς και στα πρακτικά καλλιτεχνικά εργαστήρια.
Στο έργο STEAMDIVE όλα τα αποτελέσματα συνδυάζονται, οδηγώντας σε μια ολοκληρωμένη εφαρμογή που αξιοποιεί το όραμα μιας ανοιχτής και τεχνολογικά εξοπλισμένης Ευρώπης με συνοχή και συνδέεται άμεσα με τις προτεραιότητες του προγράμματος Erasmus+. Σύμφωνα με τη στρατηγική της ΕΕ για τη νεολαία 2019-2027, οι διακρίσεις με βάση το φύλο εξακολουθούν να πλήττουν πολλούς νέους, ιδιαίτερα τις νεαρές γυναίκες. Πρέπει να διασφαλιστούν ίσες ευκαιρίες και ίση πρόσβαση στα δικαιώματα για τους νέους όλων των φύλων, συμπεριλαμβανομένων των μη-δυαδικών και των LGBTQI+ νέων. Η Στρατηγική αναγνωρίζει ότι η εκπαίδευση παραμένει το κλειδί για την ενεργό συμμετοχή του πολίτη σε μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς και στην απασχολησιμότητα και ως εκ τούτου θα πρέπει να επικεντρωθεί περισσότερο σε νέες δεξιότητες, στη μάθηση με επίκεντρο τους μαθητές και στη μη τυπική εκπαίδευση. Στις μέρες μας, το ζήτημα της καταπολέμησης των διακρίσεων μέσω της αποδοχής της διαφορετικότητας είναι κρίσιμο για ένα εξελισσόμενο και σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και για μια προοδευτική κοινωνία.
Το έργο αυτό συντονίζεται από το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) στην Ελλάδα. Η κοινοπραξία του έργου περιλαμβάνει ακόμη έξι οργανισμούς από πέντε διαφορετικές χώρες: Το εκπαιδευτικό Κέντρο ErasmusLearn Center από την Εταιρία Ολοκληρωση και το 11ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου από την Ελλάδα, το σχολείο Tehnicka Skola από την Σερβία, την εταιρία Danmar Computers από την Πολωνία, το Ίδρυμα Mucur Saglik Education and Aid Foundation από την Τουρκία, και τα σχολεία από το Agrupamento de Escolas de Atouguia da Baleia από την Πορτογαλία.
Το Erasmus+ στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας των δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Χρηματοδοτεί κυρίως ανθρώπους για σπουδές, εκπαίδευση και εθελοντική εργασία στο εξωτερικό. Επίσης δίνει χρηματοδοτήσεις για συνεργασίες και προγράμματα ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς, επιχειρήσεις, αρχές και Μη Κερδοσκοπικούς Οργανισμούς, κυρίως για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης προωθώντας την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και την απασχολησιμότητα.
Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε σύντομα στο https://steamdive.eu Για περισσότερες πληροφορίες: Δρ Γιώργος Γιαννακάκης, Συντονιστής Έργου, e-mail: ggian@ics.forth.gr, τηλ: +(30) 2810-391310 και Δρ Αναστάσιος Ρούσσος, Ερευνητής, e-mail: troussos@ics.forth.gr, τηλ: +(30) 2810-392555, Ινστιτούτο Πληροφορικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας